Remedios Amaya: “Li ho dec tot, a Eurovisió”

Li ho dec tot a Eurovisió; a mi no em coneixia ningú, i gràcies al Festival em vaig donar a conèixer al món sencer; li estic molt agraïda“. Així de contundent es mostra Remedios Amaya en una entrevista concedida a l’Eurobloc. L’artista, que el proper mes de gener traurà nou disc, va representar a TVE el 1983 aconseguint el zero espanyol que probablement més es recorda. La idea de dur-la al Festival va ser del seu amic Paco Cervantes, llavors, director de Musicals de TVE. Remedios, que en aquell moment tenia 20 anys, es trobava gravant el seu tercer disc, ‘Luna nueva‘, de la mà del productor Gonzalo García Pelayo, fundador del segell discogràfic Gong i considerat el pare del rock andalús. Tant ell com Cervantes “són grans amics meus, amics de l’ànima! Els conec des que era molt joveneta. Jo treballava a Los Gallos (sala de Sevilla). Tenia 11 anys quan els vaig conèixer. Com a artista, sempre els he agradat“. Cervantes es va enamorar immediatament del ‘Quién maneja mi barca‘ i va decidir que representés Espanya al Festival que s’anava a celebrar a Munic. “Jo llavors vivia a Màlaga. Em va trucar en Paco i … A mi llavors allò em va agafar una mica desprevinguda però vaig dir: Com que no? Perquè era una oportunitat molt gran per a la meva carrera artística que se’m presentava“, explica l’artista.”Vaig anar a Eurovisió a cantar; a representar Espanya i a la meva raça, perquè sóc gitana al cent per cent i estic molt orgullosa de ser-ho. Hi vaig anar amb moltíssima alegria!“.

Amaya no va poder lluir al Festival el vestit que havia triat per a l’ocasió; una peça de gasa de color malva amb flors de pedreria i 3 capes de volants que li deixava al descobert el braç esquerre (veure la interpretació que va fer de ‘Noche, luna y olivo‘ al programa ‘Estudio Abierto‘ de José María Íñigo al 1983 en el link adjunt). No li ho varen permetre: “Hi havia una persona de l’organització … sembla que la tenia presa amb mi. Em vaig quedar una mica estranyada quan va venir i em va dir ‘aquest vestit no lliga amb la decoració de l’escenari’. Total, que em vaig haver de posar el vestit del videoclip, el de ratlles blanc i blau i vaig sortir descalça, com a la platja!” on es va rodar el clip de promoció. Encara conserva els dos vestits; “de record“, diu. ¿El zero ?. “Són coses que passen! Quants artistes meravellosos han anat a Eurovisió i tampoc no varen guanyar?“, afegeix l’artista. Amaya assegura que aquella experiència no li va passar factura, a la seva carrera musical; “sí que és veritat que sóc una de les artistes a qui no li van donar ni un punt i encara m’ho recorden i, encara em donen ànims! Encara sento l’afecte” que va generar en el públic aquell episodi; “i em sento satisfeta; em sento molt orgullosa” per això. “Gràcies a Déu, el públic que jo tinc em vol, m’estima; mor amb mi; sempre està al meu costat!“.

Remedios a Munic

Amaya va lluir a Munic el mateix vestit que va dur en el videoclip de la seva cançó

La famosa ‘barca‘ era obra dels germans José Miguel Évora i Isidro Muñoz, membres de la família dels Sanlúcar, de la qual no paren de sortir artistes. José Miguel, pianista i compositor, també ha estat productor de diversos artistes, com ara el duo Las Grecas, Azúcar Moreno, Rocío Jurado o Camarón de la Isla, entre d’altres. Va ser el director d’orquestra de Remedios a Munic. No és cap secret que el tema amb què va competir al Festival no entusiasmava gaire la cantaora; “hi havia una altra cançó que m’agradava més, ‘Noche, luna y olivo’. Però bé, es va triar ‘Quién maneja mi barca’, que no està malament; és bonica‘, declara. ‘Noche, luna y olivo‘, composta igualment per Évora i Muñoz, és la segona pista de ‘Luna nueva‘, que obria amb el tema amb que l’artista va competir al Festival. La decisió de Paco Cervantes va ser ratificada per la casa de discos d’Amaya i ‘la barca’ va navegar fins a Alemanya ; ‘y p’alante!‘, afegeix la cantaora. “Encara vaig a alguns llocs a treballar i dono la meva paraula d’honor que encara em demanen’ la barca’!. I jo, la canto“, explica l’artista. Tant ha marcat aquesta cançó la carrera de la cantaora que en el nou treball que presentarà el proper mes de gener ha inclòs una nova versió de ‘Quién maneja mi barca‘, supervisada per Évora i Muñoz: “Quan l’escoltin, diran olé, olé i olé“, declara.

Remedios Amaya va participar a l'agost al festival Flamenco on Fire que es va fer a Pamplona Foto: Javier Fergó)

Remedios Amaya va participar a l’agost al festival Flamenco on Fire que es va fer a Pamplona (Foto i capçalera: Javier Fergó)

Després del seu pas per Eurovisió, Remedios Amaya va publicar un disc en 1984, ‘Seda en mi piel’ i no va ser fins al 1997 que va reaparèixer en el mercat discogràfic amb un nou treball. En aquests 13 anys, l’artista no va abandonar els escenaris, com moltes vegades s’ha dit: “Hi ha moments en què els artistes, quan no sortim per la televisió, la gent creu que no fem res. I això no és així! Jo sempre he estat cantant; he anat amunt i avall. Durant aquest temps, vaig estar criant als meus fills, és clar!, perquè sóc molt mare, de la mateixa manera que sóc molt germana i molt filla. Però no he deixat mai de cantar, perquè el cant per a mi ho és tot“. Tretze anys en què Remedios va continuar interpretant en diversos festivals i en què va arribar a acompanyar cantaors de primera línia, com Camarón de la Isla i Diego Carrasco, entre d’altres. Va ser el 1997 que l’artista va llançar un nou treball, ‘Me voy contigo‘, del qual va vendre 150.000 còpies i en el qual l’artista canviaria de registre, deixant de banda el flamenc-pop per abraçar les arrels musicals andaluses, interpretant bulerías, tangos flamencs i rumbes. “Els artistes anem evolucionant; anem fent coses noves; anem provant, anem cantant … I amb l’alegria i la benedicció del Senyor, anem pujant esglaons poc a poc; avui un graó, demà un altre, demà passat un altre més … I així he anat fent el que veritablement m’agrada, sense perdre les meves arrels, és clar!“. Remedios Amaya és actualment una de les artistes més cotitzades i de més renom del panorama musical flamenc. És coneguda també pel sobrenom de La Camarona de Triana, ja que va ser una de les artistes que més van inspirar al cantaor gadità.

Encara no pot avançar massa detalls del seu nou treball ‘Rompiendo el silencio‘, editat amb Warner. A part d’anunciar que inclourà una versió de ‘Quién maneja mi barca‘, “l’únic que dic és que l’he fet amb tot el meu afecte, amb tot el meu amor i on canto unes versions que són molt conegudes, on canto a piano, cosa que mai en la meva vida havia fet; on canto amb un arpa; on canto uns temes aflamencats … El públic tindrà una sorpresa, amb el meu disc!“. I amb ell, nova gira on “hi ha molt bones perspectives” i que podria portar-la a la Ciutat Comtal: “Jo moro amb Barcelona; m’encanta anar a cantar allà. Cada vegada que hi vaig la gent m’acull amb un afecte impressionant. Em trobo molt a gust cada cop que vaig a aquella terra“, afegeix l’artista. L’última vegada que va actuar a la capital catalana va ser aquest passat mes de maig, a la sala Barts del Paral·lel, en un concert en què va estar acompanyada per Juan Diego a la guitarra, Alejandro Amaya a la percussió, i Luis Amaya (El Pelón) i Carmen Amaya a les palmes, el jaleo i els cors. Aquesta mateixa nit participarà en l’homenatge al cantaor i poeta andalús Manuel Gerena que tindrà lloc a l’auditori Marcelino Camacho de Madrid. I en projecte, treballar amb Alejandro Sanz com a productor, cosa que tenia planejada per a aquest treball que està a punt de sortir però que per qüestions d’agenda del madrileny han hagut de posposar; “probablement per al pròxim disc“, afegeix la cantaora.

Properament, l’Eurobloc publicarà una entrevista a José Miguel Évora; autor de ‘Quién maneja mi barca’ i director d’orquestra de l’artista al Festival de 1983.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Translate »