Avui fa 55 anys del debut d’Espanya al Festival d’Eurovisió

Va ser la primera de la nit en actuar. Era el sisè Festival d’Eurovisió, que aquell any, 1961, se celebrava al Palais des Festivals et des Congrès de Cannes. Conchita Bautista va sortir a l’escenari amb un vestit rosa amb tot de perles i lluentons i volants de tul. També duia una mantellina negra, que li va servir d’excusa per fer una discreta coreografia mentre se la posava i se la treia. Bautista va acabar en el novè lloc de la gala, en què hi havien pres part 16 països. Amb el seu tema, de 2 minuts i 43 segons de durada, va rebre 8 punts; 2 de França, 2 de Noruega, 1 del Regne Unit, 1 de Suècia, 1 de Mònac i 1 més d’Holanda. L’orquestra la va dirigir Rafael Ferrer. Luxemburg, representat per Jean-Claude Pascal i el seu ‘Nous les amoreux‘, va aconseguir la victòria, amb 31 vots.

Conchita Bautista havia estat seleccionada al febrer (un mes abans del Festival!) per ser la primera representant espanyola a Eurovisió en una preselecció que va tenir 2 gales i que es van celebrar a Barcelona. TVE havia rebut 125 cançons. Un jurat intern, amb professionals del món de la música i la literatura, en va seleccionar 10. Aquests 10 temes van ser els que varen competir en la semifinal, que es va fer als estudis de Ràdio Nacional d’Espanya a Barcelona, ubicats aleshores al passeig de Gràcia, 1. Les semifinalistes varen ser “Con los ojos, no“, de Corralito de Jaén; “Serenatas“, de José Cercós; “La tormenta” i “Sigo caminando“, ambdues interpretades per Santi; “Babebibubá“, de Víctor Balaguer; “Betsabé“, de Jorge Miranda; “Tempranito“, d’Angelita Baidez; “Carita morena“, de Ramon Calduch, i “Estando contigo“, de Conchita Bautista. Les 6 últimes es varen classificar per a la gran final després del veredicte que varen emetre els 10 membres del jurat; 5 experts (tot homes) i 5 espectadors (4 dones i un home). La gran final es va fer dimarts 14 de febrer a la sala d’actes de la Caja de Jubilaciones de la Industria Textil de Barcelona. El tema de Bautista es va imposar a ‘Babebibubá‘ per un sol punt; 49 a 48, en una votació protagonitzada pel públic presenta a la sala. “Carita morena” va acabar tercera, amb 43 vots. Les gales es varen fer amb orquestra en directe, dirigida per Rafael Ferrer, que després acompanyaria Conchita Bautista a Cannes, i varen ser presentades per Federico Gallo, un dels galans més populars de la ràdio d’aleshores. Totes dues varen ser retransmeses en directe per Ràdio Nacional d’Espanya (RNE).

Estando contigo‘ va ser composat per Augusto Algueró, amb lletra de Antonio Guijarro. Algueró va declarar en aquella època que el tema l’havia fet pensant en la que una setmana més tard hauria de ser la seva esposa, l’actriu Carmen Sevilla. La primera persona que la va escoltar, però, va ser Marisol, que popularitzaria el tema al cinema un parell d’anys més tard. La música, la va composar en un parell de dies; en total, unes 12 hores de feina. La tenia acabada abans del Nadal de 1960. Com Algueró, la resta d’autors que havien presentat tema per intentar representar Espanya a Eurovisió havien lliurat les seves propostes abans del 10 de febrer als estudis de RNE a Barcelona. El requisit per participar-hi era ser espanyol o residir a Espanya, lliurar una sola proposta, de temàtica lliure, i que es tractés de “canciones modernas“. Conchita Bautista va viatjar a Cannes dijous 16 de març, és a dir, 2 dies abans del Festival! la seva idea era viatjar directament des de Madrid, però es va veure obligada a passar abans per Barcelona per culpa de la farragosa burocràcia de l’època, que exigia un certificat de vacunacions a les autoritats aeroportuàries abans d’embarcar. Conchita Bautista no el tenia, per tant, no la varen deixar sortir del país. Per això, va haver de passar primer per Barcelona, on havia estat vacunada, localitzar el metge que l’havia assistida, demanar-li que li expedís el certificat i li fes arribar a l’aeroport del Prat al més aviat possible per poder enllaçar amb el vol a Niça.

Jean-Claude Pascal va guanyar al 1961 (Eurovision.de)

Jean-Claude Pascal va guanyar al 1961 (Eurovision.de)

Espanya havia ingressat oficialment a la Unió Europea de Radiodifusió l’1 de gener d’aquell mateix any. Tot i això, la primera col·laboració de TVE amb la xarxa europea havia tingut lloc al desembre de 1959 gràcies a la visita oficial del president dels Estats Units, Dwight D. Eisenhower, a Madrid. El 21 d’aquell mes a la tarda, TVE retransmetia la recepció que el dictador espanyol feia al mandatari americà. Les imatges es varen enregistrar al centre de producció que l’Ens públic tenia a Barcelona, els mítics estudis de Miramar, a la muntanya de Montjuïc. Segons explica La Vanguardia, l’enregistrament es va fer “mediante un aparato especial, sumamente costoso” que es va haver d’instal·lar expressament uns dies abans sota la supervisió de 3 tècnics de la RAI italiana, que alhora també varen dirigir l’enregistrament. La cinta, encara en negatiu, va ser custodiada posteriorment per 2 tècnics de la televisió francesa, que se la varen dur en un avió especial cap a Marsella, on la varen revelar per poder-la emetre en diferit aquell mateix vespre via Eurovisió. L’any posterior, es va treballar en els enllaços directes en diferents proves, com ara la retransmissió del partit entre el Real Madrid i el Niça des de la capital d’Espanya, que va suposar la instal·lació d’una antena de 40 metres d’alçada a tocar de l’ermita de Sant Grau, a Tossa de Mar. La primera retransmissió d’un esdeveniment internacional a Espanya va ser el casament del rei Balduí de Bèlgica amb Fabiola, al desembre d’aquell mateix 1960.

 

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Translate »