TVE reclama un nou sistema de votació

unnamed-2TVE va al darrere d’un canvi en el sistema de votacions. Segons va explicar tot just després del Festival d’Estocolm Federico Llano, cap de la delegació espanyola, ja hi ha agendades diverses reunions al sí de l’UER per estudiar com implantar un nou sistema que permeti minimitzar el vot emès per afinitats culturals i veïnals. Segons Llano, el sistema actual és bo per poder determinar el Top 5 del Concurs, però detecta que a partir de la novena o la desena posició, la classificació té menys en compte la qualitat artística de les propostes presentades “perquè els vots dels països veïns fan surar uns i fan caure uns altres“. Llano va afegir que, al Festival, “el problema el tenim tots els països que no tenim X veïns amb la nostra mateixa cultura i llengua. És un joc que es desenvolupa a Europa i hem de comptar amb què Europa és així. No hi ha res de manipulació política, però la geografia i la població són així“. Per a l’executiu de la televisió estatal, existeixen diversos estudis matemàtics en què es podrien recolzar els futurs canvis. Tot i això, i si una cosa ha deixat clara el Festival 2016, és que les tesis sobre el vot entre veïns no se sostenen: Austràlia, segona darrere Ucraïna, no té ni un sol veí al vell Continent per raons òbvies. Més encara; el jurat de Noruega no va donar ni un sol vots a Suècia; Polònia tampoc va rebre res dels jurats de 2 dels seus veïns: Bielorússia i Ucraïna; Xipre va aconseguir-ne 8 del jurat grec i Sèrbia 6 del de Montenegro. I el públic de San Marino, per exemple, va deixar a zero Itàlia.

Electric Nana, que va intentar representar Espanya enguany amb un altre tema en anglès, i que va formar part del jurat professional, rebutja totalment el vot polític, a Eurovisió. En resposta a un tuitaire que insinuava que Espanya “no pinta res a Europa“, la cantant s’ha limitat a apuntar “per això Alemanya ha quedat última“. Segons Electric Nana, la raó del fracàs de Barei a Suècia caldria buscar-la en el fet que, a Espanya, “comencem TARDÍSSIM” a preparar la proposta eurovisiva. En una piulada al seu compte de Twitter, l’artista assegurava que “potser el problema és tenir DOS MESOS per polir el tema, dissenyar l’actuació, assajar, fer promoció nacional i internacional i no morir en l’intent“. Tot i això, cal recordar que Barei es va imposar a la final espanyola el dia 1 de febrer i Jamala, la guanyadora, el 22 d’aquell mateix mes; per tant, Ucraïna ha disposat de 3 setmanes menys per preparar la seva proposta, finalment triomfadora, al Festival.

El cert és que la delegació espanyola sí que va lamentar que els Big Five disposessin de menys temps per treballar amb la televisió sueca els detalls de la seva actuació al show. Dijous passat, Barei no ocultava la seva preocupació pel fet que l’SVT encara no havia executat tots els canvis que demanava la delegació espanyola, com ara més plans curts al començament de l’actuació (a l’estil de la realització armènia) i canvis en la il·luminació, com ara un focus directe i sobtat en la cara de l’artista en el moment que reprèn la seva cançó després de caure a l’escenari. Federico Llano, però, va matisar després del Festival, que TVE va quedar “molt satisfeta des de l’assaig de divendres“. Però al marge dels problemes d’entesa amb els tècnics de la televisió sueca, és ben cert que TVE es va presentar a Estocolm amb un cert toc d’improvització, canviant la posició de les coristes d’un assaig a un altre en no haver-se fet ben bé a la idea de com era l’escenari abans d’aterrar a Suècia.

En qualsevol cas, ja s’ha obert una petició a la plataforma Change.org per demanar el relleu de l’equip de Federico Llano al capdavant de la delegació espanyola, i que ja ha signat un miler de fans. La gestió de Llano, al càrrec des de 2002, ha estat fortament criticada per la comunitat espanyola de fans. Soraya Arnelas, per exemple, considera que TVE la té totalment vetada des de la seva participació al Concurs, ja que ni tan sols se la convida a parlar del Festival en programes especials, no es fa referència al seu pas per Eurovisió i no s’emet mai cap imatge del seu número a Moscou. La relació de Soraya amb la delegació espanyola va ser tensa en defensar criteris ben diferents a l’hora d’executar la seva proposta eurovisiva. L’artista extremenya va criticar en el seu moment que TVE li imposés qui havia de ser la seva coreògrafa, amb qui mai no es va entendre. Soraya va explicar també que l’Ens públic espanyola li va arribar a dir que Eurovisió no era pas seu seu somni personal, si no el de RTVE. No ha estat aquest el cas de Barei, que després del Festival va defensar TVE per haver-la deixat participar amb la cançó que volia, en l’idioma que ella volia i amb el vestuari i la coreografia que ella havia decidit.

(Fotos: Twitter Barei)

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Translate »