Alfred i Amaia guanyen la Final i representaran Espanya amb ‘Tu canción’

shutterstock-104644850ESPANYA

Alfred i Amaia; ‘Tu canción

Autor: Raúl Gómez

Eren els favorits i no hi va haver sorpresa. Alfred i Amaia varen guanyar anit la Final espanyola amb ‘Tu canción‘ i representaran Espanya al Festival d’Eurovisió 2018. En la segona ronda, on tan sols competien amb ‘Lo malo‘ i ‘Arde‘, el català i la navarresa es varen imposar amb un 43% dels vots; 421.000 en total després que els marcadors es tornessin a posar a zero un cop conegudes les tres superfinalistes. El duo format per Ainana i Ana Guerra va quedar tercer amb el 26% i el solo d’Aitana, segon amb el 31%.

IMG_4015La interpretació dels ja representants espanyols es podria resumir en dues paraules: intimista i elegant. Amaia amb un vestit jaqueta de color gris amb solapa blanca i Alfred, tot de negre. L’un davant de l’altre i asseguts a un piano; ell en un de blanc i ella, en un de negre, per contrastar. En les pantalles led del fons de l’escenari, puntets de llum apropant-se als artistes sobre un fons totalment negre. A mitja cançó, els intèrprets s’aixequen, s’apropen i canten, i fins i tot ballen, mirant-se enamorats. Mirades fugaces al públic agafats de la mà, perquè el que realment importava era la “bombolla d’intimitat” que, tal com va dir Julia Varela, havien sabut crear amb la seva interpretació. Ja ho havia dit l’Alfred abans de saltar a l’escenari per cantar per primer cop; “‘Tu canción’ és un retrat superbonic de coses que hem viscut allà dins“, a l’Acadèmia d’Operación Triunfo. El públic ho saludava amb un “oh!” col·lectiu. Raúl Gómez, l’autor de la peça, va confessar que “des del començament del programa sóc molt fan” de l’Alfred i l’Amaia; ara, dur un tema seu a Eurovisió “és un somni“.

El solo d’Aitana també va connectar amb el públic, que va fer onejar els braços al ritme de l'”Arde” i va esclatar picant de mans en les explosions finals de veu de l’artista. Una peça que requeria una mínima posada en escena; Aitana sola dalt d’un tram d’escala blanca; sola omplint l’escenari amb la seva veu. “Com es pot ser tan petita i cantar tan bé“, comentava Alba Reig, l’autora de la peça, després de la interpretació. La mateixa Aitana junt a Ana Guerra també es varen menjar l’escenari amb la seva interpretació de ‘Lo malo‘: texà desgastat, cuir negre, sabata de tacó alt, transparències, ballarins interactuant amb les artistes i fons nocturn de l’skyline d’una gran ciutat de gratacels. Les finalistes varen saber passar pel damunt del fet que ni la cançó ni la seva lletra no els entusiasmaven i varen trenar complicitat dalt de l’escenari en un final en què l’una a l’altra s’interpel·laven amb el text de la composició: “Pa mala tú, Ana War; pa mala tú, Aitana…“.

IMG_3983Totes tres peces, les tres superfinalistes, acumularen el 72% dels vots emesos en la primera ronda; més de 450.000. La resta, és a dir, els altres cinc temes, amb prou penes arribaren al 28% entre tots ells. Així, el ‘Lejos de tu piel‘ de Míriam es va quedar amb el 8%, quarta en la classificació final. Acompanyada de piano, violins, guitarra i bateria, la gallega va demostrar una gran potència vocal, especialment en els tons més aguts, provocant l’apoteosi del públic cap al final de l’actuació. Víctor Escudero, redactor de continguts del web oficial del Festival, ja ho va dir ben clar quan se li’n va demanar el parer: La cançó és un “prototipus d’Eurovisió“; si l’escollien per a Lisboa, “trobaràs la manera de fer-la perfecta“… Diego Cantero, un dels autors de la peça, rebatia elegantment l’argument: “La feina ja està feta“.

Míriam i Agoney, amb ‘Magia‘ varen quedar cinquens amb el 7% dels vots. Varen cantar envoltats de la imatge d’un circ vintage; la dona bala, el domador amb un lleó… Els autors, El Funambulista i David Otero, s’inspiraren en un mag que lluitava per aconseguir els seus somnis. “Energia i pura màgia; l’heu feta vostra“, sentenciava Manuel Martos, fill de Raphael, des del Jurat. ‘El remedio‘, d’Ana Guerra va acabar sisena amb el 5%. Va cantar amb un vestit curt de lluentons; tirants i escot i envoltada d’un skyline dibuixat sobre un fons carbassa. Una peça que segons Nabález, l’autor, és tot “desamor, agosarament i picant“. Ana Guerra la va haver de treballar força, al llarg de la setmana, perquè al començament no arribava a les notes més agudes. Acompanyada de vuit ballarins, el públic present al Parc Audivisual de Catalunya la va gaudir, corejant ‘Ana War‘ al final de la interpretació.

IMG_3989Al cantar‘, d’Amaia, va quedar setena amb el 4%. Rozalén, l’autora de la peça, va donar les gràcies a TVE per haver donat a diversos compositors l’oportunitat de ser en una gala com la d’ahir: “Mai em vaig imaginar que podria ser aquí“, va declarar emocionada. Amaia va cantar acompanyada de 10 ballarins amb faldilla ampla de coloraines i amb un fons que representava el terrat de diversos edificis. L’Alfred, amb el “Que nos sigan las luces” va ser vuitè amb el 3%. Va tenir total llibertat per canviar el que li plagués per fer seva la cançó de Nil Moliner, amb qui va demostrar tenir total complicitat des de la primera sessió conjunta de treball. Energia i potència i guitarra en mà, l’Alfred va cantar amb vuit músics en un entorn simulat d’un aparcament subterrani. Roberto Leal i la resta de concursants del programa no varen poder evitar ballar mentre l’artista català feia la seva actuació. Finalment, i tan com es preveia, l’himne grupal ‘Camina‘ va quedar últim amb l’1% dels vots. Va ser un arribar i moldre; començar el programa i Leal donar-los pas perquè interpretessin la peça amb què es trencava el gel d’una gala en què el públic va poder onejar banderetes de diversos països i fins i tot l’espanyola amb el toro, repartides per l’organització del show. Eladio Jareño, director de TVE, va visitar el plató instants abans de què comencés el programa, saludant efusivament Robert Leal. Vuit càmeres van ser les encarregades de retransmetre la gala, que va comptar amb la presència de Conchita Wurst, interpretant en rigorós directe el ‘Rise like a Phoenix‘, i Luísa Sobral, que irónicament va comentar que la victòria del seu germà l’any passat a Kiev segurament duria molta balada enguany a Lisboa; com ‘Tu canción‘. “Potser ens avorrirem“, sentenciava subtilment….

http://www.rtve.es/alacarta/videos/ot-2017/tu-cancion-alfred-amaia-eurovision-2018/4444639/

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Translate »