2012: Pastora Soler; una aposta segura i un dels millors llocs de la dècada

És una de les grans dames de la música espanyola; una Artista amb majúscula dins de l’escenari i una Senyora, també amb majúscula, fora. Pastora Soler va ser escollida internament per representar Espanya al Festival d’Eurovisió de 2012. La varen triar a finals de 2011. La seva trajectòria artística i la seva fama van ser les millors garanties que el seu paper a Eurovisió no passaria desapercebut. Soler i el seu equip van haver de fer una primera tria de tan sols quatre temes d’entre els 200 que tenien a la seva disposició per viatjar a Bakú. La sevillana en va escollir personalment un parell; ‘Tu vida es tu vida‘ i ‘Quédate conmigo‘. La tercera cançó en discòrdia va voler que la triés el públic en una votació de sis dies a Internet. ‘Ahora o nunca‘ va ser la peça més votada, deixant fora de cursa eurovisiva el ‘Me despido de ti‘. Amb aquella selecció, Pastora Soler va protagonitzar un especial als estudis de Prado del Rey, presentat, com no! per Anne Igartiburu, on el ‘Quédate conmigo‘ va acabar arrasant; tant en el televot com en el criteri del Jurat, que de manera unànime va optar per la peça composada per Thomas G:sson, Tony Sánchez Ohlsson i Erik Bernholm. Al final, totes i cadascuna de les cançons, Pastora Soler les acabaria incloent en el seu CD ‘Una mujer como yo‘, publicat al març de 2012. Abans d’anar a Eurovisió, però, l’artista va decidir remasteritzar la seva peça i ho va fer a Estocolm, als estudis de Benny Anderson, un dels components d’Abba. Fins i tot en va fer una versió en anglès, titulada ‘Stay with me‘.

@OTR/Press

Tot llest! Bakú l’esperava! Espanya, amb Pastora Soler, va passar a ser una de les candidates més ben posicionades en les cases d’apostes. La Premsa acreditada al Festival de 2012 va escollir el ‘Quédate conmigo‘ com a la millor cançó d’aquella edició. Segons va confessar posteriorment l’andalusa en una entrevista a ABC Punto Radio Catalunya, TVE es va començar a posar nerviosa per les opcions que Espanya començava a tenir per aconseguir la victòria: “Antes tenemos que salir de la crisis y del bache“, li deien; organitzar el Festival de 2013 hauria suposat un daltabaix econòmic important; per a la Cadena i per al país. Soler, però, va brillar dalt de l’escenari del Crystal Hall de Bakú, el pavelló construït expressament per acollir el Festival, arrasant desenes de cases d’un barri humil perquè era la millor oportunitat per mostrar la imatge d’un Azerdaidjan ric, amable i seductor per al turista internacional.

@TVE

Pastora Soler va lluir un vestit de gasa verda de tall hel·lènic clàssic, dissenyat per Cañavate, un dels modistes de roba flamenca més cotitzats del moment. La peça també va dur brodats de Francisco Carrera, que ha treballat amb la pedreria de nombroses mares de Déu i, també, en diversos models de Loewe. L’acompanyen, dalt de l’escenari, cinc coristes: Rebeca Rods, Sheila Blanco, Mey Green, Antonio Tomás Sepúlveda i Miguel Antelo. I la posada en escena, simple però molt efectiva, l’havia pensada Francis Viñolo, el seu marit. Espanya va acabar en la desena posició del Festival, amb 97 punts. Loreen, la sueca, havia estat massa rival per a qualsevol dels aspirants d’aquella edició, acumulant 18 dotzes i cinc deus! Només Itàlia i Eslovàquia van considerar que no mereixia cap punt. Pastora Soler va aconseguir el 12 de Portugal, el 10 d’Israel, els 8 de Suïssa i el Regne Unit. els 6 de França, Xipre, Romania, Bèlgica, Àustria i els Països Baixos, el 5 de Bòsnia-Hercegovina, els 4 d’Estònia i Suècia, els 3 de Finlàndia i Bulgària, el 2 d’Islàndia i els 1 de San Marino i Hongria.

Part de la Premsa britànica es va acarnissar amb ella. Graham Norton, de la BBC, va ser sarcàstic amb la sevillana, comentant que veia a Pastora força emocionada; “deu ser perquè té un compte a Bankia!“, va dir fent referència a la intervenció pública de l’entitat, en aquella època. El diari The Guardian va anar més enllà del mal gust: va aprofitar el títol de la cançó per dir que Soler potser volia que estiguéssim amb ella perquè “va molt restreta i té problemes per pujar les escales!“. Després, va considerar que “cridava tan alt com pot“, i proposaven posar-la junt a l’albanesa Rona Nishliu perquè cantessin juntes fins que a una de les dues li rebentés el cap de tant cridar…

Pastora Soler es va mostrar satisfeta pel paper i el lloc aconseguit al Festival. TVE va invertir en la seva participació al show 426.483€, una de les xifres més altes dels últims anys. Amb Lucía Pérez, l’any anterior, se n’havien gastat 418.102€. Al 2013, l’artista va començar a fer promoció del seu nou treball discogràfic, ‘Conóceme‘. Era el desè de la seva dilatada carrera artística, amb una majoria de temes composats per Tony Sánchez Ohlsson. Al març, en el transcurs del concert que oferia a l’auditori del Palacio de Exposiciones y Congresos de Sevilla, Pastora Soler va començar a hiperventilar. Acavaba d’interpretar el tema ‘Cambiando‘ junt a la tuna de la Facultat de Turisme de la Universitat de Sevilla; els estava saludant per agrair-los la col·laboració mentre el públic picava de mans. I uns segons després, es desmaiava. El concert es va haver de suspendre. Soler va aparcar la gira de promoció fins al final de l’estiu. La va poder acabar però al desembre va anunciar que es retirava momentàniament dels escenaris. Quatre anys sense ella! En tot aquest temps, Pastora Soler va aprofitar per tornar a ser mare i per començar a preparar un nou album, ‘La calma‘, que es va publicar al 2017 i va acabar guanyant un Disc d’Or. Des d’aleshores no ha deixat de treballar; l’any passat, per exemple, va presentar un nou CD, ‘Sentir‘, produït per Pablo Cebrián i que compta amb la col·laboració, un cop més, de Tony Sánchez Ohlsson, a més de Vanesa Martín, Conchita, Funambulista i Vicky Gastelo. Aquest mes de maig, l’artista hauria presentat aquest nou treball a Barcelona, però la crisi internacional del coronavirus l’ha obligada a suspendre la gira.

(Foto: Ecodiario)

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Translate »